Thursday, December 2, 2010
Historie 3d filmu
Jestli jste si mysleli, že historie 3d filmu začíná Avatarem, pak nemůžete být dál od pravdy. Ve skutečnosti 3d filmy existují již vce než 100 let!
K prvním úspěšným pokusům došlo již na konci 19 století, kdy byly promítány dva filmy naráz a pozorovatel se na ně díval pomocí stereoskopu. I když byla tato metoda funknčí, byla značně nepraktická a naprosto nevhodná pro použití v kinech. První 3d kameru si nechal patentovat frederick Eugene Ives již v roce 1900.
Příchází anaglyf
To co si většiná z nás dnes představí pod pojmem 3d film je 3d anaglyfická projekce. 3d anaglyfická projekce použivá červeno-zelené brýle. Poprvé byla představena veřejnosti již v roce 1915. Edwin S. Porter a William E. Waddell v divadle Astor představili veřejnosti několik testovacích snímků, včetně záběrů Niagarských vodopádů.
Prvním komerčním 3d snímkem je film The Power Of Love (Síla Lásky). Tento film měl premiéru v hotelu Ambassador 27. září 1922. Byl použit anaglyfický formát a použity tehdy byly prokazatelně poprvé 3d anaglyfick brýle s červeným a zeleným sklem. Film nesklidil větší ohlas a upadl v zapomění. V současné době se tento film považuje za ztracený. Následovalo několik dalších filmů jako The Man From M.A.R.S, Platigrams(používal červeno modrý anaglyfický systém) a řada krátkých snímků. Obecně se dá říct, že ve dvacátých a třicátých letech byly 3d filmy na naprostm okraji zájmu. V roce 1934 slavný Luis Lumiere promítal 3d remake jeho legendárního filmu L'Arrivée du Train (Příjezd vlaku) z roku 1895, při jehož premiérovém promítání měli lidé utíkat zděšení z promítacího sálů(lidé tehdy ještě neměli žádné zkušenosti s filmem a tak si měli myslet, že se na ně řítí skutečný vlak a v panice opuštěli sál).
V roce 1947 přišel další přelom v historii 3d filmu, ovšm tentokrát překvapivě z východu. Sovětský režisér Alexander Andrejevsky natočil film Robinson Crusoe, metodou nazvanou stereokino. Byl to složitý proces, ale poprvé nebylo nutn použít 3d brýle.
Zlatá éra 3d filmu
Zlatou éru 3d filmu zahájil film Bwana Devil, který produkoval, napsal a režíroval Arch Oboler. Byl natočen systémem Natural Vision. Film se promítal asi v 5000 kinech v USA a následovalo několik dalších. Zlatá éra trvala asi do roku 1955 a potom začal zájem o 3d promítání postupně upadat. Natočeny byly i filmy jako House of Wax, první byl se stereo zvukem a bylo ta poprvé, kdy většina američanů mohla slyšet stereo zvuk. Úspěch těchto filmů přesvědčil majitele filmových studií, že mají konečně nástroj, jak dostat diváky od televizí zpět do kina a tak investovali do 3d další peníze. I přesto ale postupně zájem upadl. 3d efekt se zkrátka omrzel jako atrakce a byla s ním spojena řada problémů. Promítaní muselo být ze dvou filmů naráz, docházelo k desinchronizaci, bylo značně složité a 3d efekt nebyl stejný na všech místech sálu. Také tyto filmy byly často náročné na oči a diváci si na to stěžovali. Jedním z dalších hřebíků do rakve byl nárust počtu širokoúhlých kin, na které 3d filmy nebyly vhodné.
Posledním filmem zlaté éry byl Revenge Of The Creature, který byl ironicky velmi kladně přijat.
Doba temna
Ani v 60. a 70. letech 3d film úplně nezmizel, tato technologie byla však spíše zneužívána než využívána. Šlo o laciné triky v podobě různých předětů vrhaných směrem na diváky podobně a šlo skutečně spše o atrakci než o kinematografii. Ani v této době se ae vývoj nezastavil a tak se postupně podařilo eliminovat nutnost dvou promítaček a problémy s širokoúhlým filmem. Byl zatím starý známí Arch Obolera metoda Space-Vision 3d. Ta použivala dva různá záběry vždy nad sebou na jednom filmu, používala se speciální čočka na projektoru. Další metodou byla Sterevision. Snímky byly na filmu vedle sebe a bylo použita čočka na rozšíření obrásků skrz polrizační fitry. Za 25 bylo touto metodou natočeno asi 36 filmů. I přesto nebyly 3d filmy moc oblíbené a často se jednalo o snímky erotické i porno.
80. léta, návrat 3d filmů
Začalo to špagety westernem Comin' at Ya a po dvaceti letech byl také natočen opět 3d horror jménem Parasite. Následovyl filmy jako Čelisti 3d nebo Amityville 3d. Tyto filmy ovšem opět často 3d efektu pouze zneužívaly jako atrakce a nevyhnuly se ani hloupému vrhání předmětů na diváky.
Blížil se však další konec jedné z ér 3d filmu. Byl natočen velmi drahý 3d film Spacehunter: adventures in the Forbidden Zone. Byl to nejdražší 3d film všech dob s cenou jako Star Wars však nezaznamenal úspěch a tím skončila druhá krátká éra 3d filmu, ovšem ani tentorkát nezmizely úplně.
90. léta - 3d stále žije
V 80. přišel IMAX a sním i 3d dokumentární filmy. Tyto filmy byl velmi dobře vytvořeny a tak eliminovaly nepříjemné pocity, které někdy lidé měli při sledování 3d filmů. 3d efekty byly také využivány v atrakcích zábavních parků Dysney, z nichž velmi znýmým příkladem je Captain Eo, ve kterém si zahrál Michael Jackson. IMAX měl další úspěchy s 3d filmy a použil i novou technologii kulovitého plátna, to potřebovalo i nový typ 3d brýlí, které rychle zakrývaly pohled z jednoho či druhého oka. v 90. ltech bylo natočeno pro stále rostoucí IMAX mnoho 3d filmů. v roce 1996 s 3d poprvé patrně pracoval i James Cameron ve snímku T2 3D: Battle Across Time. Úspěch na IMAXu a postupující zkvalitňování počítačové animace a digitalizace kinematografie připravila půdu pro novou éru 3d filmů.
21. století - 3d se vrací do kina
V roce 2003 natočil James Cameron pr IMAx celovečerní film Ghosts of the Abbys při použití technologie Reality Camera system. Tento systém nepužívá film, použivá HD kamery a byl postave nspeciálně pro Camerona. Byl použit také pro film Spy Kids 3-D: Game Over.
V roce 2004 se třetího rozměru dočkal i svět Star Treku v atrakci Borg Invasion 4-D.
Velkým úspěchem 3d filmu se v roce 2004 stal animovaný film The Polar Express. Byl promítán jako 2d ve více než 3500 kinech ajko 3d v 66 IMAX kinech. 3d verze však zastoupila celých 25% zisku a toho si jistě všimnuli majitelé filmových studií. Polar Express je tedy patrně film, který stojí na prvopočátcích nového návratu 3d filmů.
V roce 2005 bylo první komerční klasické kino vybaveno novou 3d technologií a byly vysílány 3d verze filmů Singin' In the Rain a The Polar Express.
Natáčení 3d filmů se stalo jednodušší, výsledný materiál je kvalitnější a celá technologie se zdá konečně "dospěla", když k tomu připojíme neustále klesající počet návštěvníků kin, je jenom pochopitelné, že se na konci prvního desetiletí nového tisíciletí začal 3d film opět vracet na plátna kin.
Rokem plného návratu 3d filmů se stal 2009. V roce 2009 měly premiéru filmy jako My Bloody Valentine 3D (první horror natočený technologií real D 3D. Další uvedné filmy byly The Final Destination, X Games 3d: The Movie, Coraline nebo Monsters vs. Aliens.
Dnem kdy si celý svět uvědomil, že 3d filmy se vrací a hed tak neodejdou byl však 10. prosinec 2009, kdy měl preméru nejdražší film všech dob Avatar. Film, který znamená skutečnou revoluci v kinematografii použitím počítačové animace na takové úrovni jako nikdy předtím a využívajícím 3d technologie bez jejího laciného zneužívání měl obrovský finanční úspěch. Film ukázal širokým masám jak můžou vypadat filmy budoucnosti a těžil právě ze své technologické úrovně. avatar představil 3d pro 21. století a tak otevřel cestu velké řadě dalších filmů, které ho následují.
Po Avataru se představily filmy jako Alice in Wonderland, Clash of the Titans, Toy Story 3 nebo How to Train Your Dragon či Shrek Forever After.
Nástup 3d v současné době také podporuje začínající éra 3d televizních obrazovek a sledovat již můžeme i první 3d televizní stanice.
V roce 2011 očekáváme velké množství 3d filmů a je jisté, že 3d nás už nikdy neopustí. Tedy až do nástupu virtuální reality...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment